söndag 14 maj 2017

Det finns de....

I bantningens tidevarv är det aktuellt tycker
jag. Är en perfekt kropp som aldrig äter det
som är gott, och då menar jag det som är
riktigt gott inte bara sånt som går att äta, något som
ska bestämma hur vi ser på mat.
 
Jag tycker att nyttig mat ofta kan vara god,
älskar grönsaker, men även pasta och pizza
och kokt potatis är bland det godaste som finns.
 
Helst ska man idag ät kvarg, ägg och en massa
proteinsaker som bars och pulver, hur
nyttiga är de egentligen?
 
Tror på ren mat i så stor utsträckning
som möjligt, kan inte vara syndigt eller hur?
 
Om man sen njuter av ett glas vin då och då
är det också viktigt men jag
kan inte inse att det är nyttigt om
man hela tiden låter bli den goda maten.
Jag tillhör dem som äter mina kalorier,
jag dricker dem inte men alla är olika;).
 
Fixeringen vid mat har även andra konsekvenser,
alla som har ätstörningsproblematik behöver
inte mer synd snack. Våra barn vill jag inte
ska hamna i den eviga bantningskarusellen,
vilket är lätt hänt om alla vuxna runt omkring
är upptagna av att hålla igen på maten.
 
Njut av god mat och annat gott ni vill ha,
även chips och smågodis ibland.
Tror det är värre att inte njuta av livets goda.
 
Ha en bra dag
 
Marie

2 kommentarer:

  1. Jag/vi har varit där, i ätstörningskarusellen. Det är fruktansvärt... Man kan äta allt men inte alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog en skräck för att någon av de som betyder mycket för mig ska fastna där. Själv hade jag problem med att hålla vikten en gång i tiden, alltså i motsats till idag, när kilona fastnar väldigt lätt;)

      Radera